ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urzędu Gminy Kętrzyn
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Zamówienia publiczne archiwalne

Pobierz dane XML Zamówienie publiczne: Odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych na terenie Gminy Kętrzyn.Drukuj informację Zamówienie publiczne: Odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych na terenie Gminy Kętrzyn.

Szczegóły informacji

Odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych na terenie Gminy Kętrzyn.

Status: rozstrzygnięty

Tryb: nieograniczony

Rodzaj zamówienia: Usługi

Zamawiający: Gmina Kętrzyn

Finansowanie: Środki własne

Nr UZP: 282199-2010

Termin składania ofert / wniosków: 2010-10-21 10:00:00

Termin otwarcia ofert / wniosków: 2010-10-21 10:05:00

Miejsce złożenia oferty: Urząd Gminy Kętrzyn, ul. Kościuszki 2, 11-400 Kętrzyn

Ogłoszono dnia: 2010-10-12 przez Marek Lemieszek

Treść:

RGG.341-95/10

Kętrzyn: Odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych na terenie
Gminy Kętrzyn.
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU – usługi

Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Urząd Gminy Kętrzyn, ul. Kościuszki 2, 11-400 Kętrzyn, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 089 7512474 w. 17, faks 089 7512746.
Adres strony internetowej zamawiającego: www.gminaketrzyn.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych na terenie Gminy Kętrzyn..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1. Przedmiot zamówienia : odśnieżanie dróg gminnych i wewnętrznych o łącznej długości 130 km, wg podziału na następujące rejony odśnieżania :
rejon Nr 1 obejmuje miejscowości : Gnatowo, Marszewo, Gałwuny, Jeżewo, Gromki, Kaskajmy,
                                                                  Katkajmy, Borki, Ostry Róg, Bałtrucie, Banaszki – łączna długość dróg 15 km;

             -- 2 - - ...................................... : Trzy Lipy, Biedaszki, Biedaszki Małe, Linkowo, Smokowo, Filipówka, Grabno, Kotkowo-   łączna   długość  dróg   15 km;
             -- 3 - - ...................................... : Stara Różanka, Nowa Różanka, - łączna długość dróg 15 km;

             -- 4 - - ...................................... : Wopławki, Czerniki, Rybniki, Karolewo, Kruszewiec, Cegielnia - łączna długość dróg 15 km;

             -- 5 - - ...................................... : Kwiedzina, Pożarki, Martiany, Owczarnia - łączna długość dróg 10 km;

             -- 6 - - ...................................... : Muławki, Pręgowo, Wilkowo, Stadniki, Łazdoje, Stachowizna, Sławkowo,Windykajmy, Mała Nowa Wieś - łączna długość dróg 20 km;

             -- 7 - - ...................................... : Wajsznory, Jurki, Nowa Wieś Kętrzyńska - łączna długość dróg 5 km;

             -- 8 - - ...................................... : Nakomiady, Koczarki, Godzikowo, Langanki - łączna długość dróg 15 km;

             -- 9 - - ...................................... : Salpik, Bałowo, Sykstyny, Ugiertowo - łączna długość dróg 10 km;

           -- 10 –  ...................................... : Mażany, Jankowo, Parcz, Gierłoż - łączna długość dróg 10 km;

2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
3. Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej.
4. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.

II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających: tak.
Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówień uzupełniających.
Zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających o łącznej wartości nie większej niż 30% wartości zamówienia podstawowego, zgodnych z przedmiotem zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień.  Wykonawcy nie służy roszczenie o udzielenie zamówienia uzupełniającego.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej: tak, liczba części: 10.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej: nie.

II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:
Zakończenie: 15.04.2011.

SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium: nie wymagane.
III.2) ZALICZKI
Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia: nie

III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III.3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
III.3.2) Wiedza i doświadczenie.

III.3.3) Potencjał techniczny.
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku :
Dysponowanie pojazdem na podwoziu kołowym przystosowanym do odśnieżania dróg; jeden pojazd nie może być przeznaczony do odśnieżania więcej niż 3 rejonów.

III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa.
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku:
Posiadanie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę nie mniejszą niż 50 000,00 PLN (słownie: pięćdziesiąt tysięcy złotych).

III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY.

III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:
       - wykaz narządzi, wyposażenia zakładu i urządzeń technicznych dostępnych wykonawcy usług lub robót budowlanych w celu realizacji zamówienia wraz z informacją o podstawie dysponowania tymi zasobami ;
       - opłaconą polisę, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia ;

III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
      - oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia ;
     - aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy  przed  upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy ;
    - aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert ;
   - aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert ;
   - wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na potencjał innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2. ;

III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych.
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
      - nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert ;
     - nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert ;
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne: nie

SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia: przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy: tak.

Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian:
Stawka za 1 godzinę odśnieżania może ulec wzrostowi w okresie realizacji zamówienia tylko w przypadku wzrostu stawki podatku Vat wynikającej z przepisów prawa. Nowa stawka z VAT za 1 godzinę odśnieżania będzie równa sumie stawki netto wynikającej z oferty Wykonawcy i należnej kwoty podatku Vat.

IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1) Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.gminaketrzyn.pl (załącznik do ogłoszenia)
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem: Urząd Gminy Kętrzyn ul. Kościuszki 2 11-400 Kętrzyn pok. 17.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 21.10.2010 godzina 10:00, miejsce: Urząd Gminy Kętrzyn ul. Kościuszki 2 11-400 Kętrzyn, pok. 16.
IV.4.5) Termin związania ofertą: okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).

IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej: Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej.
Zamieszczono w BZP w dniu 2010.10.12.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia: nie


ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH

CZĘŚĆ Nr: 1 NAZWA: Rejon Nr 1.

1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 1 obejmuje miejscowości : Gnatowo, Marszewo, Gałwuny, Jeżewo, Gromki, Kaskajmy, Katkajmy, Borki, Ostry Róg, Bałtrucie, Banaszki - łączna długość dróg 15 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
    3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.


CZĘŚĆ Nr: 2 NAZWA: Rejon Nr 2.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 2 obejmuje miejscowości :Trzy Lipy, Biedaszki, Biedaszki Małe, Linkowo, Smokowo, Filipówka, Grabno,Kotkowo - łączna długość dróg 15 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
    3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 3 NAZWA: Rejon Nr 3.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 3 obejmuje miejscowości :Stara Różanka, Nowa Różanka, -łączna długość dróg 15 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-0.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 4 NAZWA: Rejon Nr 4.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 4 obejmuje miejscowości :Wopławki, Czerniki, Rybniki, Karolewo, Kruszewiec, Cegielnia - łączna długość dróg 15 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
    3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 5 NAZWA: Rejon Nr 5.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 5 obejmuje miejscowości :Kwiedzina, Pożarki, Martiany, Owczarnia- łączna długość dróg 10 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 6 NAZWA: Rejon Nr 6.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
   1. Rejon Nr 6 obejmuje miejscowości :Muławki, Pręgowo, Wilkowo, Stadniki, Łazdoje, Stachowizna, Sławkowo,Windykajmy, Mała Nowa Wieś - łączna długość dróg 20 km;
   2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 7 NAZWA: Rejon Nr 7.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
   1. Rejon Nr 7 obejmuje miejscowości :Wajsznory, Jurki, Nowa Wieś Kętrzyńska- łączna długość dróg 5 km;
   2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 8 NAZWA: Rejon Nr 8.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
   1. Rejon Nr 8 obejmuje miejscowości :Nakomiady, Koczarki, Godzikowo, Langanki - łączna długość dróg 15 km;
   2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 9 NAZWA: Rejon Nr 9.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
    1. Rejon Nr 9 obejmuje miejscowości :Salpik, Bałowo, Sykstyny, Ugiertowo - łączna długość dróg 10 km;
    2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

CZĘŚĆ Nr: 10 NAZWA: Rejon Nr 10.
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
   1. Rejon Nr 10 obejmuje miejscowości :Mażany, Jankowo, Parcz, Gierłoż - łączna długość dróg 10 km;
   2. Zamówienie będzie realizowane w miarę potrzeb zamawiającego i panujących warunków atmosferycznych (opadów śniegu), każdorazowo na odrębne zlecenie przedstawiciela zamawiającego. Szacunkowa wielkość zamówienia - 12 godzin odśnieżania na każdy kilometr długości dróg podanej w pkt 1.
   3. CPV : 90620000-9 Usługi odśnieżania.
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV): 90.62.00.00-9.
3) Czas trwania lub termin wykonania: Zakończenie: 15.04.2011.
4) Kryteria oceny ofert: najniższa cena.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Kętrzyn
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Marek Lemieszek
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2010-10-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Marek Lemieszek
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2010-10-11 19:13:48
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2010-10-12 10:51:01
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2010-11-23 14:36:42
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
5288 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony